Frozen Shoulder

Als u frozen shoulder vertaald naar het Nederlands krijg je “bevroren schouder”. Dit is dan ook wat u ervaart bij een frozen shoulder. Een ander synoniem (Latijn) wat u wellicht wel eens heeft gehoord is “adhesieve capsulitis”. Dit betekent “verkleefd en ontstoken kapsel” waarbij het gaat om het kapsel tussen uw bovenarm en schouderblad. Door deze aandoening ervaart u vaak bewegingsbeperkingen en een vervelende pijn. Helaas komt een frozen shoulder nog vaak voor.

Gelukkig kan door middel van fysiotherapie de pijn en bewegingsbeperkingen zo goed als volledig opgelost worden. Zorg dus dat u niet te lang wacht en plan een online afspraak in bij Fysio Connected.

Wat is een Frozen Shoulder?

Frozen shoulder komt bij ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking voor. Dat betekent dat hier erg veel mensen last van hebben en er dus wel iets aan gedaan moet worden. Daarnaast komt deze aandoening het meeste voor bij vrouwen tussen de 40 en 70 jaar. Als u last heeft van een “bevroren schouder” betekent dit dat uw gewrichtskapsel verschrompeld en/of verdikt is. Dit komt door een ontsteking die uw gewricht insluit. De ontsteking zorgt ervoor dat u de schouder niet meer optimaal kunt bewegen zonder dat dit pijn doet.

Het is bij klachten zoals deze erg belangrijk om goed onderzoek te doen waar de klacht aan ligt. Het kan namelijk ook zo zijn dat u geen frozen shoulder heeft, maar een stijve schouder. Een stijve schouder kan ontstaan door het een tijdje verkeerd gebruiken van uw schouder. Een frozen shoulder kan ontstaan door bijvoorbeeld een blessure of na een operatie aan uw schouder. Om andere eventuele afwijkingen in uw schouder uit te sluiten, doen wij als Fysio Connected altijd uitgebreid onderzoek. U staat bij ons namelijk centraal en wij willen geen onnodige slordigheden veroorzaken.

”Heeft u last van uw schouder en vertrouwt u het niet helemaal? Laat het dan snel checken door Fysio Connected. Wij hebben meerdere professionals die ervaren zijn in de schouder. Zo hoeft u ook nooit lang te wachten en bent u bij ons zo aan de beurt.”

Wat zijn eventuele risico factoren?

Je hebt meerder factoren die frozen shoulder een grotere kans geven om in uw schouder pijn aan te richten. Natuurlijk kan iedereen het krijgen, maar er zijn een aantal factoren die de kans dus groter maken. Eén van die factoren is bijvoorbeeld suikerziekte, oftewel diabetes. Circa 10 tot 20 procent van de mensen die diabetes heeft, krijgt een frozen shoulder ergens gedurende het leven. Niet kunnen mensen met diabetes het eerder krijgen, ook duurt de aandoening vaak langer als bij mensen zonder diabetes. Eventuele andere risico’s kunnen zijn:

• Parkinson.
  • Hart- en vaatziekten.
  • Een schildklier die te langzaam of te hard werkt.

Xavier

”Goed behandeld, bedankt.”

Selin

”Er werd super fijn meegedacht aan mijn persoonlijke situatie.”

Zara

”Ik heb in mijn traject 2 therapeuten gehad die beide super waren.”

Klachten van een frozen shoulder

Het vervelende aan de klachten van een frozen shoulder, is dat het kan uitstralen naar uw bovenarm, hand of nek. Het kan tintelingen geven, maar vooral hevige pijn in uw schouder die bij het bewegen van uw arm en schouder verergert. De pijn kan soms zelfs zo heftig zijn, dat het u wakker houdt en dwingt om er iets aan te doen. In de bovenarm is de pijn vaak het meest aanwezig. De beperkingen bij het bewegen van uw arm en schouder komen geleidelijk, omdat uw schouder ook geleidelijk verstijft.

Ontwikkeling van een frozen shoulder

Zoals al eerder aangegeven ontwikkelt een frozen shoulder zich meestal tussen het 40e en 70e levensjaar. Je merkt dan ook vaak dat de klacht geleidelijk ontstaat. Je kunt deze ontwikkeling in 3 fases opdelen. Omdat het hier natuurlijk gaat om een ‘frozen shoulder’ zijn de fases hier ook naar vernoemd:

1. De eerste fase is de bevriezende fase (‘Freezing fase’)

Je raakt in deze eerste fase van de ontwikkeling vaak erg vermoeid, omdat de pijn hier het heftigst is. Zo heftig dat het bij mensen vaak hun nachtrust verstoort. In deze fase neemt de stijfheid van de schouder enorm toe. Daarom staat de pijn hier ook heel erg centraal. Deze fase duurt meestal tussen de 3 en 9 maanden.

1. De tweede fase is de bevroren fase (‘Frozen fase’)

In deze 2e fase zult u al snel merken dat de heftige pijn minder wordt als in de 1e fase. Dit klopt ook, behalve als u uw schouder veel gaat gebruiken. De stijfheid van uw schouder blijft in deze fase nog wel aanhouden. Het duurt ongeveer 4 tot 10 maanden voordat u naar fase 3 gaat.

1. De derde fase is de ontdooiende fase (‘Thawing fase’)

In elke fase is fysiotherapie natuurlijk ontzettend handig en het zult u ook helpen tegen de pijn. In deze fase zal de pijn langzaam wegtrekken en zullen de beperkingen in het bewegen van uw schouder verdwijnen. Het is zelfs zo dat uw schouder weer naar het niveau gaat wat het voor de frozen shoulder had. Deze fase zal zo’n 11 tot 40 maanden duren. Het is erg lang, maar u zult de veranderingen erg fijn vinden.