Pijn in onderrug

Als u last heeft van lage rugklachten hoeft u zich vaak geen druk te maken. Het is natuurlijk wel vervelend, maar meestal niks ernstigs. Het komt namelijk veel voor en keert ook vaak terug. U kunt natuurlijk zelf proberen de klachten te verminderen. Hier straks meer over. Wij als Fysio Connected kunnen en willen u natuurlijk ook helpen tegen uw pijn in uw onderrug. Dit doen wij door te laten zien hoe u hier het beste mee kunt omgaan. Na ongeveer 2/3 maanden is de helft van de mensen met onderrug klachten volledig herstelt.

Wat merk ik bij pijn onder in de rug?

• een stijve rug en rugspieren bij lang stilzitten.
  • Sommige bewegingen en houdingen zijn erg lastig. Door de pijn kan het dus nog wel eens zo zijn dat u een beweging niet kunt maken.
  • Een hevige, zeurende pijn in uw rug.
  • Pijn die uitstraalt naar uw billen en zelfs benen.
  • Ook een zeurende pijn hebben bij te lang staan.

Dit zijn klachten die u kunt hebben als u last heeft van ‘normale’ pijn in uw onderrug. Dit zijn veel voorkomende klachten en kunnen geen kwaad. Het gaat vanzelf over na een tijdje. Als u het niet vertrouwt is het wel heel belangrijk dat u een afspraak maakt bij ons om er even naar te laten kijken.

Mart

”Mijn voetbalblessure is sneller hersteld dan verwacht!”

Eslem

”Alles wordt in één keer geregeld. Hoef niet twee keer iets te vragen.”

Amber

”Dank jullie wel. Als ik vaker klachten heb horen jullie van mij.”

Hoe ontstaat de pijn in mijn onderrug?

Er kan nooit met 100% zekerheid gezegd worden waardoor de klachten in uw onderrug ontstaan. Ook artsen of doctoren weten niet 100% zeker hoe het komt. Ze denken dat het komt door botten, spieren en banden die op dat moment even niet goed samenspannen. Er zijn wel factoren die de kans op klachten in uw onderrug kunnen vergroten.

• Zware dingen tillen en op een verkeerde manier tillen.
  • Veel stress vergoot ook de kans op rugklachten.
  • Overgewicht kan ook leiden tot snellere pijn in uw rug.
  • Lang achter elkaar autorijden.
  • Uw rug veel buigen en draaien.
  • Lang op een verkeerde manier zitten.
  • Ook lichamelijk zwaar werk kan sneller rugpijn veroorzaken.

Wat zijn onze adviezen bij pijn in uw onderrug

Zorg voor uw normale beweging.

• het is bij onderrug klachten niet handig om lang op dezelfde manier stil te zitten. Zorg er dus voor dat u om de 15 minuten even op een andere manier gaat zitten, een rondje gaat lopen of gewoon even gaat staan.
  • Toen u nog geen pijn had in uw onderrug deed u wellicht een stuk meer als nu. Probeer juist hetzelfde te doen als altijd. Probeer gewoon te werken, het huishouden te doen of te sporten bijvoorbeeld. Uw pijn zal sneller weg zijn als u blijft bewegen in plaats van niets te doen. Bewegen zorgt er dus voor dat uw rugklachten beter worden. Zorg dus dat u veel blijft bewegen, minimaal zo’n 30 minuten actief per dag. Ook al doet het wellicht wat pijn, u kunt niks kapotmaken in uw rug met bewegen.
  • Heeft u last van heftige pijn in uw onderrug of lichte pijn in uw onderrug? Blijf bij alle gevallen goed sporten. Het zorgt ervoor dat uw rug soepel en sterk blijft of wordt. Onder sporten valt ook wandelen, hardlopen, zwemmen, etc. Daarnaast is sporten natuurlijk altijd goed om fit te blijven.

Hoe kunt u het beste zitten met pijn in u onderrug?

Als het gaat over de soort stoel is het belangrijk dat u een stoel met armleuningen en een rechte rugleuning kiest. Zo kunt u recht zitten en makkelijker opstaan. Als het gaat om een stoel achter een bureau op werk bijvoorbeeld, kunt u het beste draaistoel nemen. Zo bent u flexibel en kunt u gewoon even omdraaien als u iets moet pakken wat achter u ligt.

Als het gaat om de manier van zitten, is het belangrijkste dat u met een rechte rug op een stoel zit. Zo zorgt u ervoor dat uw rug niet voor een langere tijd in de verkeerde positie zit. Daarnaast kunt u proberen uw buikspieren een beetje aan te spannen voor een betere houding. Probeert u dit maar eens tijdens het zitten, dan merkt u dat u toch iets anders zit.

Als we dan kijken naar de manier van opstaan is het goed als u met een rechte rug opstaat. Als u een stoel heeft met leuningen is het handig om op het puntje van uw stoel te gaan zitten en de leuningen te gebruiken als hulp.