Slijmbeursontsteking Heup

Wat is een slijmbeursontsteking in uw heup?

Als uw slijmbeurs in het heupgewricht ontstoken is, spreek je van een slijmbeursontsteking. Aan de buitenkant van uw heupknop zit een zakje water, dit is de slijmbeurs. Als dat vocht in het zakje geïrriteerd raakt kan er een slijmbeursontsteking ontstaan in uw heup. Het vocht beschermt uw heupgewricht namelijk tegen stoten en wrijving. Als u inderdaad een slijmbeursontsteking heeft zal dat zorgen voor een hevige pijn aan de zijkant van uw heup. Het kan zijn dat overbelasting van uw heup de oorzaak is van de ontsteking. Over de oorzaak kunt u hieronder meer lezen.

Oorzaak slijmbeursontsteking in de heup

U zult geen slijmbeursontsteking oplopen door bijvoorbeeld een rare draai met uw heup maken of een verkeerde stap zetten. Dat zal wellicht eerder leiden tot normale heupklachten in plaats van slijmbeursontsteking. Wat wel kan zorgen voor een slijmbeursontsteking is overbelasting van uw heup. Overbelasting kan bijvoorbeeld voorkomen als u veel sport (vooral hardlopen) en/of werk doet waar u de heup erg veel belast. Slijmbeursontsteking komt dan ook vaak voor bij mensen die hardlopen. Zorg ervoor dat u goede schoenen draagt met demping om overbelasting te voorkomen.

Er zijn echter nog 2 oorzaken waardoor je een slijmbeursontsteking kunt krijgen. Het kan zijn dat u een slijmbeursontsteking krijgt van een ongeluk/harde val, doordat er letsel ontstaat aan uw heup. Ook kan het zo zijn dat uw ene been bijvoorbeeld een centimeter langer is vanaf uw geboorte dan het andere been. U kunt daar gemakkelijk iets aan doen door bijvoorbeeld een steunzooltje te dragen. Wanneer u dit niet doet is er een grote kans op slijmbeursontsteking.

Bij Fysio Connected kunnen wij uw slijmbeursontsteking verhelpen doormiddel van onze online intake en online consulten! Heeft u het erg druk of kunt u niet bij één van onze praktijken komen? Plan dan snel een online afspraak in voordat het te laat is.

Ook bij onze locatie in Barendrecht, Rhoon en Alblasserdam kunnen wij uw slijmbeursontsteking oplossen. Als u niet in de buurt woont, hebben wij de ideale oplossing door u via onze online afspraken te helpen.

Welke klachten en symptomen kunt u ervaren?

Het meest voorkomende symptoom wat u kunt ervaren is drukkende en zeurende pijn aan de zijkant van uw heup. Het kan soms zelfs voorkomen dat de pijn uitstraalt naar uw bovenbeen. U voelt op de pijnlijke plek meestal een bobbel zitten. Rondom deze bobbel kan het vaak rood, opgezwollen en/of warm aanvoelen. Hoe langer u wacht met het behandelen van deze klacht, hoe lastiger het wordt met bewegen. Andere veel voorkomende symptomen zijn bijvoorbeeld:

• Pijn bij het hardlopen, traplopen en normaal lopen
  • Slecht kunnen liggenop uw pijnlijke zij
  • Stijfheidals u in beweging komt

Nikki

”Na 2 behandelingen al merkbaar positief verschil. Thanks!”

4.6/5

Rosa

”Er wordt super goed meegedacht met mijn werk en sport.”

Rick

”Ik ben ontzettend tevreden met Patrick van Hoof, aanrader.”

Behandeling slijmbeursontsteking in de heup

Fysiotherapie wordt vaak voorgeschreven bij slijmbeursontsteking. Maar wat doet fysio tegen uw ontsteking? Fysiotherapie behandelingen zorgen ervoor dat uw slijmbeursontsteking kalmeert en minder vervelend is. Een fysiotherapeut heeft meerdere methodes om dit te doen, bijvoorbeeld massage en/of oefeningen voor uw heup. Met oefeningen bedoelen we dan spierversterkende oefeningen of trainingen die bijdragen aan de versoepeling van uw heup. Hierdoor verminderen we de wrijving op uw slijmbeurs en daarmee ook de irritatie. Het ligt natuurlijk aan de ernst van uw klacht hoe lang deze behandelingen duren, maar gemiddeld bent u zo’n 4 tot 5 weken bezig.

Oefeningen voor een slijmbeursontsteking in de heup

Als de ergste pijn in de heup is afgenomen, is het verstandig om het heupgewricht weer rustig aan te gaan bewegen. Door te veel inactiviteit kan namelijk stijfheid ontstaan. U kunt de volgende oefeningen gewoon thuis uitvoeren.

DE LIES REKKEN

Ga rechtop staan. Breng uw rechtervoet een grote stap naar voren en breng uw gewicht zo veel mogelijk naar deze voet. Leun met uw bovenlichaam wat naar achteren en draai een kwartslag naar rechts. U kunt hierbij eventueel met uw handen op een stoel of kruk leunen. Door deze beweging te maken ontstaat er rek in uw linker lies. Houd deze pose een paar seconden vast. Herhaal de beweging voor de andere kant.

HAMSTRINGS REKKEN

Ga rechtop staan en plaats een stoel of kruk vóór u. Plaats uw linkervoet met de hiel op de stoel, terwijl de tenen omhoog wijzen. Buig voorover en raak met uw linkerhand de tenen van uw linkervoet aan. Houd deze pose een paar seconden vast. Kom weer omhoog met uw bovenlichaam en draai uw rechtervoet nu een kwartslag naar buiten. Buig weer voorover met uw bovenlichaam en raak weer uw tenen aan met uw linkerhand. Houd ook deze pose een paar seconden vast. Herhaal deze bewegingen voor de andere kant.