Slijmbeursontsteking schouder

Als u pijn ervaart in uw schouder bij zowel beweging als rust, kan het goed zo zijn dat u een Slijmbeursontsteking in uw schouder heeft. Schouderpijn is helaas een veel voorkomend probleem en veel mensen hebben hier last van. Uw slijmbeurs wordt ook wel ‘Bursa’ genoemd. Om een ontsteking aan te geven wordt in medische termen ‘itis’ gebruikt aan het eind van woorden. Daarom wordt een slijmbeursontsteking in uw schouder ook wel ‘Bursitis’ genoemd.

Er bevinden zich enkele slijmbeurzen in uw schoudergewricht die verkeren op plekken waar wrijving voorkomt door bewegingen. Door beklemmingen kunnen deze Bursae (slijmbeurzen) geïrriteerd raken en is er een kans dat de slijmbeurzen gaan ontsteken. Als dat gebeurt spreken we dus van Bursitis.

Maarten

”Bedankt voor de snelle en goede hulp.”

4.5/5

Chloë

”Ik ben al bij meerdere praktijken geweest, maar deze is het beste.”

Achmed

”Goed meegedacht met mij.”

Wat is een slijmbeursontsteking in uw schouder?

Zoals al eerder benoemd is het zo dat u bij een slijmbeursontsteking in uw schouder pijn heeft door een ontstoken slijmbeurs. Uw pezen en schouderspieren horen soepel door uw schouder heen te glijden. Dit kan doordat uw slijmbeurs een soort zakje met glijmiddel is wat uw schouder soepel laat bewegen. Dit gaat dus mis bij een slijmbeursontsteking.

De soort van zakjes met glijmiddel in uw slijmbeurs beschermen uw pezen en schouderspieren. Het beschermt namelijk tegen wrijving, wat snel vervelend kan worden. U kunt een MRI of echo laten maken van uw schouder. In deze scan/foto wordt al snel te zien dat er vocht in uw slijmbeurs zit. Dit komt door de ontsteking.

De Symptomen van een Slijmbeursontsteking schouder

U gebruikt uw schouder meer dan u misschien zelf zou denken. Het is daarom ontzettend vervelend als je beperkte bewegingsvrijheid hebt in uw schouder. Dis is wel één van de symptomen van een slijmbeursontsteking in uw schouder. Alle bewegingen met uw arm, vragen het uiterste van uw schouder en dat lukt vaak niet eens. Als u besluit niks te doen aan uw slijmbeursontsteking in de schouder, gaat u steeds minder kunnen met uw schouder.

Maar wat misschien nog wel veel vervelender is, is het hoofdsymptoom van een slijmbeursontsteking in de schouder. Dit is natuurlijk de pijn die u ervaart in uw schouder bij het bewegen, maar ook als u even lekker niks doet. Het komt door de zwelling in uw slijmbeurs wat resulteert in een drukkende pijn. Het is een constante pijn die u zelfs van het slapen af weet te houden. Ook kan door de slijmbeursontsteking uw schouder warm aanvoelen. Dit komt mede door de zwelling.

Oorzaken van Slijmbeursontsteking schouder

Wij hebben de oorzaken van een slijmbeursontsteking in de schouder even op een rijtje gezet voor u. Er zijn altijd 3 oorzaken die we kunnen onderscheiden van elkaar. We beginnen bij nummer 1 en dat is de oorzaak die ook met meeste voorkomt.

1. Overbelasting van uw schouder

Overbelasting van uw schoudergewricht is in de meeste gevallen de oorzaak van een slijmbeursontsteking in de schouder. Er kan een ontsteking ontstaan in uw slijmbeurs door constante druk op uw schouder. Daarom komt een slijmbeursontsteking in de schouder vaak voor bij mensen die als werk veel moeten tillen of de schouders zwaar moeten belasten.

1. Ongeluk door bijvoorbeeld een val

Als u een ongeluk krijgt en u krijgt een ontzettend harde klap/stoot tegen uw schouder of u bent aan het sporten en u valt erg hard op uw schouder. Dit zijn ook oorzaken waardoor een slijmbeursontsteking in de schouder kan ontstaan.

1. Bacteriële infectie

Er is dus ook nog een derde oorzaak die niet vaak voorkomt. Een slijmbeursontsteking in de schouder kan ook door een bacteriële infectie komen, dit is alleen erg zeldzaam. Het is net als bij de andere oorzaken ontzettend vervelend en pijnlijk.

Aandacht voor u

Wij kijken voor, tijdens en na het traject naar uw persoonlijke situatie, zodat het herstelproces optimaal is. Dus heeft u het druk en twijfelt u over fysiotherapie? Twijfel niet te lang voordat het te laat is en maak een online afspraak bij Fysio Connected.