Spanningshoofdpijn

Wanneer heeft u last van spanningshoofdpijn of is het een ander soort hoofdpijn? In bijna 50% van alle gevallen van hoofdpijn gaat het om spanningshoofdpijn. Het is namelijk ook de meest voorkomende hoofdpijn van alle soorten hoofdpijn. Daarnaast heeft ongeveer 60% van de gehele Nederlandse bevolking wel eens in zijn/haar leven last gehad van spanningshoofdpijn. Ondanks dat iedereen last kan hebben van spanningshoofdpijn, merken we toch dat ouderen er minder vaak last van hebben.

Wat is spanningshoofdpijn precies?

Wat al eerder is benoemd, is dat spanningshoofdpijn de meest voorkomende hoofdpijn is van alle soorten hoofdpijn. Als uw leeftijd ligt tussen de 30 en 40 jaar, heeft u het meeste kans op spanningshoofdpijn. Als u dan ook nog eens man bent, heeft u nog meer kans op spanningshoofdpijn. Deze soort hoofdpijn komt namelijk het meeste voor bij mannen en het meeste voor bij mensen tussen de 30 en 40 jaar.

Spanningshoofdpijn kan tot wel dagen duren voordat het minder wordt. Aan de andere kant kan het ook zo zijn dat de spanningshoofdpijn maar minuten of uren kan duren. Dat verschilt elke keer dat u merkt dat u hoofdpijn heeft. Er zijn ook een aantal bijkomende symptomen, zoals vermoeidheid, duizeligheid, pijn in uw schouder en pijn in uw nek. Spanningshoofdpijn wordt daarom ook wel spierspanningshoofdpijn genoemd.

Als u denkt aan spanningshoofdpijn en denkt aan de pijn die de hoofdpijn veroorzaakt, is het meestal te beschrijven als een knellend en drukkend gevoel. Sommige mensen beschrijven het alsof er een strakke band om uw hoofd zit. Deze vorm van hoofdpijn komt voor aan beide kanten van uw hoofd en is een soort doffe pijn. Ook kan de pijn in uw hoofd aan de achter- en voorzijde van uw hoofd ontstaan. Spanningshoofdpijn is er niet ineens en gaat ook niet ineens weg, het is altijd een geleidelijke pijn die komt en gaat. Ook is het bijzonder dat bij spanningshoofdpijn de pijn niet erger wordt als u inspanning levert.

Spanningshoofdpijn is onder te verdelen in 2 soorten:

• episodische spanningshoofdpijn
  • chronische spanningshoofdpijn

Episodische spanningshoofdpijn

De naam van deze soort spanningshoofdpijn doet u wellicht een beetje denken aan het woord episode. Dit kan kloppen, want bij deze vorm van spanningshoofdpijn heeft u gedurende periodes last van hoofdpijnaanvallen. Deze periodes verschillen van lengte en kan dagen, weken of maanden duren. Ook de duur van de hoofdpijnaanvallen zelf verschillen in lengte. Zo’n aanval van hoofdpijn kan minuten tot dagen duren. Gelukkig zitten er ook periodes tussen dat er geen hoofdpijn aanwezig is. Die ‘pijnvrije’ periodes kunnen tot wel jaren duren voordat ze terugkeren.

Chronische spanningshoofdpijn

Deze vorm van spanningshoofdpijn is een stuk vervelender dan de Episodische spanningshoofdpijn. De naam zegt het natuurlijk al, chronisch houdt in dat de hoofdpijn er constant is. Wanneer u opstaat, wanneer u gaat slapen, de hele dag door… Het is bij deze vorm van Spanningshoofdpijn dan ook erg belangrijk om achter de oorzaak te komen. Ook deze vorm van hoofdpijn kan bij iedereen optreden, maar wordt het meeste vastgesteld bij mensen van middelbare leeftijd.

Lars

”Eindelijk is mijn hoofdpijn verminderd, kon er slecht van slapen…”

4.4/5

Hydara

”Goed gedaan, dank.”

Dirk

”De therapeuten denken echt met je mee, voelt heel vertrouwt.”

” Your body loves you, love it back! ”

De symptomen van spanningshoofdpijn

Wat al eerder op deze pagina is verteld, is dat spanningshoofdpijn vooral een vervelende doffe, drukkende en knellende pijn geeft. De hoofdpijn zit aan beide kanten van uw hoofd en zelfs aan de voor- en achterkant. Mensen vergelijken het met een te strakke band, pet of helm die op zijn/haar hoofd zit. Naast deze symptomen en kenmerken staat hieronder een lijstje met andere symptomen van spanningshoofdpijn.

• Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Uitstralingen van de pijn naar uw spieren rondom uw hoofd
  • Nekpijn